پوشش ضد حریق، انواع آن و مواد شیمیایی تشکیل دهنده

پوشش نسوز (ضد حریق) چیست؟

پوشش های نسوز مواد شیمیایی خاصی هستند که بر روی سطوح سازه پاشیده می شوند و از انتقال مستقیم حرارت به بافت فلز آهن جلوگیری می کنند.

همانطور که از نام آن پیداست، به هر نوع پوششی که بتواند شرایطی را برای جلوگیری از نفوذ آتش به فلز آهن فراهم کند، پوشش نسوز مي گويند. که به این نوع عملیات و پوشش PFP (Passive Fireproof Protection) نیز گفته میشود. گواهی نامه ها و استاندارد های موجود در این نوع عایق ها بر اساس یک تعداد پارامتر مهم، همچون، زمان مقاومت و میزان چسبندگی هستند. که یکی از این استاندارد ها، ASTM-E می باشد.

پوشش های ضد حریق معروف 3 دسته می باشند:

  • پوشش ضد حریق پایه معدنی
  • رنگ های متورم شونده
  • بورد های مقاوم در برابر آتش
عکس از ضد حریق پایه سیمانی | پایدارسازان

مزیای استفاده از پوشش ضد حریق

فرض کنید یک طبقه خاص از یک آپارتمان یا یک مجتمع اداری تجاری آتش گرفته باشد، در صورتی که سازه مجهز به پوشش ضد حریق نباشد، نمیتواند در مقابل حریق مقاومت نماید و همین امر باعث خم شدن فلز و در نهایت فرو ریختن ساختمان میشود، در نتیجه حادثه جبران ناپذیری همچون پلاسکو رقم میخورد که یکی از تلخ ترین حادثه های کشورمان است. اصلی ترین کاری که پوشش ضد حریق انجام میدهد این است که جلوگیری میکند از فروریزی سازه در هنگام آتش سوزی.

  1. بعد از حریق و مواجهه این مواد با آتش، گاز های سمی از خود تولید نمی کند.
  2. به دلیل سبک بودن مواد، اضافه باری به سازه وارد نمیکند و اسکلت را سنگین نمی کند.
  3. تا حدودی علاوه بر مقاومت در برابر آتش، عایق صدا نیز می باشند.
  4. در هر نوع سازه ای قابل اجرا و پیاده سازی است.
  5. به هیچ عنوان اجازه رشد هر گونه قارچ، باکتری و… بر روی اسکلت را نمی دهد.
  6. از آسیب خوردگی های فلز از جمله خوردگی و زدگی جلوگیری می کند.
  7. عدم ایجاد اکسیده در آهن و جلوگیری از آسیب خوردگی آهن.
  8. تاثیر منفی بر روی ظاهر ساختمان ندارد.
  9. زمان اجرا متناسب با تعداد نیرو باشد، بسیار سریع است.
  10. فرصت نجات افراد درون ساختمان توسط نیرو های آتش نشانی، بسیار بیشتر از ساختمان بدون این نوع عایق است.

محصولات پوشش ضد حریق

عایق ضد حریق، دارای یک سری فورمول های پیچیده و علمی می باشد و تولید محصولی که بتواند، این فورمول ها و استاندارد های موجود را پیاده سازی کند کار هر کارخانه ای نیست.

شرکت هایی که محصول پوشش ضد حریق ارائه میدهند: IZOLA ، BILCO ، PE SICA TATA و پایدارسازان .

شرکت پایدارسازان با یک دغدغه بزرگ اقدام به تولید محصولی بومی نمود تا به خاطر وجود مسائلی همچون تحریم، وابسته به محصولات خارجی نباشیم و تا به امروز به نحوی نتیجه خوب به دست آورده ایم که هم دانسیته محصول عالی بوده و هم ضخامت این محصول آنقدری بهینه شده است که المان کمترین tikness را کسب می نماید. علاوه بر این برای اجرای پوشش ضد حریق نیز اندیشیده ایم تا کیفیت تضمین کار را چندین برابر کرده باشیم.

پوشش ضد حریق پایه معدنی

این نوع پوشش دارای دو نوع پایه گچی و پایه سیمانی می باشد که هریک احتمالا با ورمیکولیت و یا پرلیت که عامل های عایق ساز در برابر آتش می باشند و افزودنی های ویژه، ترکیب شده باشند. مواد پایه گچی ، محدودیت کاربرد دارند؛ ولی نوع پایه سیمانی آن در همه جا قابل استفاده می باشد.  این پوششها توانایی اجرای ضخامتهایی بین پانزده تا سی میلیمتر را دارا می باشند. بزرگترین نقطه قوت این نوع پوشش مقاوم در برابر حریق، مقرون به صرفه بودن واستقامت خوب نوع سیمانی آن در برابر عوارض جوی می باشد.  نقطه ضعف پوشش های پایه معدنی،  ظاهر نامناسب و ضخامت نسبتا زیاد آن می باشد.

از این مطلب نیز دیدن فرمایید: مواد تشکیل دهنده و ترکیبات شیمیایی پوشش ضد حریق

عکس از پاشش ضد حریق رنگ های متورم شونده

رنگ های متورم شونده

این نوع از پوشش دارای محاسنی از جمله زیبایی است و در عین حال معایب بدی هم دارد که از جمله آن ها می توان به قیمت بالای این نوع روکش ضد آتش اشاره نمود. جنس رنگ های منبسط شونده غالبا از نوع آلی می باشد و ضخامت آن نیز چند میکرون است. این رنگ ها از پیشروی سطحی شعله بر روی سازه جلوگیری‌می نمایند.

لینک پوشش ضد حریق اسکلت فلزی
  • اگر شکل ظاهری سازه برای شما بسیار مهم است از رنگ های منبسط شونده استفاده کنید
  • اگر زمان اجرای پوشش برای شما مهم است، این نوع گزینه مناسبی است.
  • اگر سازه شما بار مرده بیش از حد دارد، باز هم گزینه مناسبی می باشد.
  • اگر قیمت بالای این نوع روکش برای شما اهمیت ندارد، این گزینه مناسب شماست.

بورد های مقاوم در برابر آتش

این نوع بورد ها که به بورد های ضد حریق معروف هستند، شامل مواد معدنی مقاوم در برابر حریق می باشند. نصب این گونه بسیار ساده می باشد و یکی از مزایای خوب این گونه این است که در همه جا اعم از دیوارهای داخلی و خارجی؛ پارتیشن بندی و دیوارهای کاذب قابل نصب هستند.

یک مزیت دیگر که نسبت به دیگر روش ها دارد این است که دارای وزن سبک می باشد و به همین دلیل نیز حمل آن آسان و کم هزینه است.

برش و نصب آن بسیار سریع و آسان است. قابلیت پذیرش انواع فینیشینگ اعم از کاغذ دیواری، رنگ وغیره را دارد.

سوالات متداول

1- بر اساس قیمت کدام نوع فایرپروف گران تر است؟

هر چند که در بازار ضد حریق هنوز هم قیمت ها پایدار و یکسان نیستند، اما درکل گران ترین نوع عایق ضد آتش از نوع برد های آن است و مقرون به صرفه ترین آنها، آن نوعی است که از نوع معدنی و برای سازه های فلزی می باشد، که با ملات ترکیب می شود.

2- زمان اجرای فایرپروفینگ چقدر است؟

در این زمینه اصلا نیازی نیست که نگران هیچ گونه مسئله خاصی باشید، زیرا با توجه به نوع پروژه شما و خواسته شما پروژه اجرای عایق حریق قابل انجام است، به دلیل آن که اجرای آن خیلی ساده و سریع است.

3- اجرای پوشش ضد حریق به چه شکل است؟

اجرای آن قاعدتا توسط دستگاه های الکترومکانیکی مانند شات کیریت انجام می شود که در شرایط خاصی نیز توسط ماله کشی انجام می شود. البته توصیه می شود که این کار حتما توسط تیم متخصص اجرای فایرپروف انجام گردد، چون ضخافت پاشش باید یک دست و متناسب با استاندارد ها و الگو های سازمان مقررات ملی ساختمان باشد، وگرنه تائیدیه نهایی را دریافت نخواهید کرد.

4- قیمت پوشش ضد حریق چگونه محاسبه می شود؟

قیمت پوشش ضد حریق توسط سه پارامتر اصلی و کلیدی محاسبه می شود:
• جدول ضخامت انتخاب شده توسط شرکت مورد نظر
• تعداد ساعات دوام مورد نیاز با توجه به کاربری ساختمان، طبقات و متراژ سازه
• مشخصات هندسی پروفیل های مورد استفاده در سازه های مختلف

5- آیا واقعا فایرپروف کار تخصصی و حساسی است؟

هر کاری به نوبه خود حساس است و برای پیاده سازی نیازمند هنر، دانش، تخصص، خلاقیت و مسائلی از این دست می باشد، اما چرا تاکید داریم که اجرای فایرپروف به شدت حساس و نیازمند نیرو های خبره است؟ چون که فرآیند انجام آن باید تماما منطبق بر استاندارد های بروز دنیا و سازمان مقررات ملی ساختمان باشد، از این رو اجرای آن کار افراد عادی نیست، زیرا نه مسلط بر جداول ضخامت هستند، نه بر پاشش اصولی مسلط هستند. یک نمونه از تست های آن که برای دریافت تائیدیه آتش نشانی بسیار مهم است، تست ASTM می باشد، که میزان چسبندگی مواد بر روی سازه را تشخیص می دهد. اگر از این تست با موفقیت عبور نکنید، به هیچ عنوان به شما تائیدیه نخواهند داد و هر گونه هزینه ای که کردید دور ریخته می شود.

6 thoughts on “پوشش ضد حریق، انواع آن و مواد شیمیایی تشکیل دهنده

  1. برای ساختمانی که اجرا شده و اسکلت فلزی است و پایان کار قبلا دریافت گردیده و رنگ روغنی بر روی تیر و ستون آن زده شده بهترین روش و کارآمدترین روش عایق را معرفی نموده و بفرمائید با پوشش رنگ آیا بدون رنگ زدائی امکان اجرای پوشش ضد حریق وجود دارد؟

  2. من دانشجوی عمران هستم و خیلی میشنیدم در مورد پوشش ضد حریق و سایت های زیادی رو مطالعه نمودم، اما واقعا روان ترین و بهترین توضیحی که تو سطح گوگل در مورد پوشش ضد حریق دیدم برای سایت شما بود، ممنونم

    1. سجاد عزیز خواهش میکنم، خوشحالم که این مطلب برای شما مفید واقع شده ، موفق و پایدار باشید…

  3. سلام و درود
    میخواستم بدونم که چطوری میشه پوشش ضد حریق جنس مرغوب و عالی رو از پوشش ضد حریق تقلبی و مشکل دار تشخیص داد تا بتونیم از آسیب رسیدن به سازه های ساختمانی و اسکلتی جلوگیری کنیم

    1. سلام عرض احترام
      با مراجعه به معاونت مهندسی حریق و درخواست آزمایش محصول ، مرکز تحقیقات با شما قرارداد آزمایش میبنده و دقیق بررسی میکنه و نتیجه رو اعلام میکنه

    2. البته تست های معمول هم مطابق با astm یا ul1709 هم می‌شود بررسی های اولیه مثل چسبندگی رو ارزیابی کرد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *